JVM 2012
2012-01-07 / 02:12:02 / Ord från hjärtat

Jag har aldrig varit så nervös och så nära att blir totalt tokig. Vi såg den, matchen mellan Sverige och Ryssland i Junior VM.

Första perioden: Sverige överlägsna, skjuter och skjuter på mål men inget går in. Skottstatistiken vid periodens slut är 17-3. Andra perioden: Sverige fortsätter att leda matchen. Skottstatistiken efter periodens slut blir 22-1 till svenskarna. Tredje perioden: Ryssland spelar in sig mer i matchen, men Sverige är ändå snäppet vassare. Trots detta inget mål från något av lagen och skottstatistiken slutar för denna period 11-12 till ryssarna.

Nu är det övertid, nu gäller det. Ett misstag kan kosta allt. Senast Sverige vann var 1981, vi måste ta det här. Med hjärtat i halsgropen så släpptes pucken och inledde den värsta perioden jag hittills beskådat. Gång på gång sköt vi, gång på gång missade vi eller så räddades pucken. Jag bet i min kudde som jag emellanåt kramade mot mitt ansikte för att kväva min frustration.

Men så kom chansen, efter 70 minuters plågande så tappar Ryssland pucken, Zinbanejad plockar upp den och åker efter sargen förbi ytterligare en rysk spelare, han åker sig fri och kommer själv emot målvakten. I mitt huvud skriker jag "Nu, nu, nu, nu, NU!" Han skjuter, pucken nätar. Jag kastar mig ner mot soffan och kudden jag plågat hela kvällen för att inte skrika. Alex och Simon reser sig både och så tyst de bara kan (av den anledningen att mina föräldrar sover i rummet bredvid och vill inte bli väckta klockan sex på morgonen) ropar dem av glädje.

Jag reser mig sedan snabbt för att kunna njuta av bilderna som jag nu ser på TV:n. Spelare i gulblåa tröjor kastar sig ut på planen och jublar, i nästa bild ser man hela det svenska båset som hoppar och kramar om varandra. Jag har nog aldrig känt en sådan lättnad. Jag har nog aldrig känt mig så slut efter att ha tittat på en hockeymatch.

Aldrig hade jag varit så nervös, aldrig. Men oj så skönt jag sov den natten. Så jävla skönt.



1 Kommentarer
Kalle:

Detta klipp sammanfattar det hela: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=w9Lpcs0N4to



SKRIVET DEN: 2012-01-07 KL: 11:55:15 URL: http://www.n20.se



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här: